Algemene voorwaarden

                                                                   

 

Algemene Voorwaarden Betuws Verzuim Advies

 

Voorwaarden Betuws Verzuim Advies

 

Artikel 1. Definities.

  1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

Aanbieding: iedere aanbieding (waaronder prijsopgave en offertes) van producten en/of diensten die Opdrachtnemer aan een potentiële Opdrachtgever doet;

Derden: eenieder die geen contractuele partij is bij de Overeenkomst;

Opdrachtnemer: Betuws Verzuim Advies, Wielewaallaan 40, 4005 EZ TIEL. Kamer van Koophandel nummer 56859171.

Opdrachtgever: de wederpartij met wie opdrachtnemer een overeenkomst sluit of aan wie een Aanbieding wordt gedaan;

Overeenkomst: een contract tussen opdrachtgever en opdrachtnemer betreffende een overeengekomen dienstverlening, elke wijziging daarvan of aanvulling daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van de overeenkomst;

Werknemer: de in dienst van Opdrachtgever zijnde persoon met een arbeidsovereenkomst zoals gedefinieerd in het Burgerlijk Wetboek (BW)

 Artikel 2. Toepasselijkheid van deze voorwaarden.

  1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en een opdrachtgever waarop opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
  2. Indien een Overeenkomst bepalingen bevat die afwijken van deze algemene voorwaarden, gaan de bepalingen uit de Overeenkomst voor. De overige bepalingen van deze algemene voorwaarden blijven in dat geval onverminderd van kracht. Indien is afgeweken van deze algemene voorwaarden, geldt die afwijking uitsluitend voor de desbetreffende Overeenkomst.
  3. In het geval een of meer bepalingen van deze Algemene Voorwaarden niet rechtsgeldig blijken te zijn, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht en zullen partijen in overleg een vervangende bepaling vaststellen die de inhoud en strekking van de oorspronkelijke bepaling zo dicht mogelijk benadert.
  4. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met opdrachtnemer voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
  5. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van opdrachtgever uitdrukkelijk worden uitgesloten.

Artikel 3. Aanbiedingen en totstandkoming van overeenkomst

  1. De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven.
  2. Een overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer komt tot stand op het moment van ontvangst door opdrachtnemer van een door opdrachtgever ondertekend exemplaar van de overeenkomst. Opdrachtnemer is tot dat moment niet verplicht opdrachten en/of werkzaamheden uit te voeren.

Artikel 4. Prijzen/tarieven

  1. Alle door opdrachtnemer genoemde prijzen of tarieven zijn uitgedrukt in euro’s en zijn exclusief btw en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd, tenzij anders is overeengekomen.
  2. Kosten die worden gemaakt in verband met de inschakeling van derden zijn niet inbegrepen in de tarieven zoals vermeld in de Overeenkomst, tenzij anders is overeengekomen.
  3. Opdrachtnemer is gerechtigd om de prijzen en tarieven voor de producten en diensten jaarlijks te wijzigen. Als de werkzaamheden worden verricht op basis van een uurtarief is Opdrachtnemer gerechtigd om het uurtarief te wijzigen. Indien de wijziging een verhoging inhoudt van meer dan 15%, of indien een verhoging plaatsvindt binnen drie (3) maanden na het tot stand komen van de Overeenkomst tussen opdrachtnemer en Opdrachtgever, heeft Opdrachtgever het recht de Overeenkomst te ontbinden.
  4. Het recht tot ontbinding als bedoeld in artikel 5 lid 3 vervalt op de 15e dag na de factuurdatum van de eerste factuur die aan Opdrachtgever is toegezonden na de eerste factuur die aan Opdrachtgever is toegezonden na de verhoging van de prijzen en tarieven.
Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst.
  1. Opdrachtnemer zal haar diensten verlenen in overeenstemming met de op het gebied van Arbo-dienstverlening vigerende wet- en regelgeving.
  2. Opdrachtnemer zal alle met haar overeengekomen werkzaamheden zorgvuldig verrichten en uitvoeren met inachtneming van de specifieke deskundigheid, die van haar in de gegeven omstandigheden mag worden verwacht.
  3. Opdrachtnemer is gerechtigd voor de uitvoering van de Overeenkomst derden in te schakelen. Indien na overleg met Opdrachtgever een derde wordt ingeschakeld in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst, worden de kosten hiervan aan Opdrachtgever in rekening gebracht.
  4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor haar kenbaar was of behoorde te zijn.
  5. Indien opdrachtnemer aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 6. Wijziging van de overeenkomst.

  1. In geval dat tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
  2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
  3. Indien de wijziging of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover tevoren inlichten.
  4. Indien wijzigingen in de Arbeidsomstandighedenwet of in andere regelgeving worden doorgevoerd door of vanwege de overheid en dit extra verplichtingen voor opdrachtnemer tot gevolg zal hebben met betrekking tot haar dienstverlening aan Opdrachtgever, is opdrachtnemer gerechtigd om de Overeenkomst na overleg met de Opdrachtgever (met terugwerkende kracht) aan te passen.

Artikel 7. Geheimhouding en privacy

  1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
  2. Aan de opdracht zal door opdrachtnemer niet zonder toestemming van de opdrachtgever extern gerefereerd worden.
  3. Opdrachtnemer zal alle door Opdrachtgever en medewerkers aan opdrachtnemer verstrekte informatie vertrouwelijk behandelen en uitsluitend voor de uitvoering van de Overeenkomst gebruiken en zal ervoor zorgdragen dat van deze informatie niet door derden kennis kan worden genomen, tenzij opdrachtnemer rechtens gehouden is deze informatie aan derden te verstrekken op grond van enige wettelijke bepaling, een bindende uitspraak van een rechter, een ander overheidsorgaan of een beroepsplicht, of verstrekking plaatsvindt in het kader van het inwinnen van expertise of doorverwijzing naar de behandelende sector.
  4. Opdrachtnemer biedt verschillende diensten aan. Om deze diensten uit te kunnen voeren is het nodig om persoonsgegevens te verzamelen en tijdelijk op te slaan. De gegevens worden verwerkt in het kader van de volgende doeleinden:
  5. De totstandkoming en uitvoering van de Overeenkomst;
  6. Het in contact kunnen treden met Opdrachtgever en/of de contactpersonen van Opdrachtgever en/of medewerkers van Opdrachtgever;
  7. Alle verwerkingen van persoonsgegevens zullen plaatsvinden in overeenstemming met de geldende privacyregelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG).
  8. opdrachtnemer beschikt over een privacy statement (‘Privacy statement’), welke is te raadplegen op de website (www.betuwsverzuimadvies.nl) en welke op eerste verzoek van Opdrachtgever of betrokkene beschikbaar wordt gesteld.

Artikel 8. Dossierbeheer/dossier inzage

  1. Opdrachtnemer zal van de medewerkers in het kader van de te leveren diensten een dossier bijhouden.
  2. Afhankelijk van de situatie kan Opdrachtnemer werkzaam zijn als intern beheer waarbij Opdrachtgever de verwerkingsverantwoordelijke is, of zelf als verwerkingsverantwoordelijke. Veelal zal sprake zijn van een intern beheer-situatie.
  3. In de gevallen waarin opdrachtnemer verwerkingsverantwoordelijke is, heeft slechts de medewerker recht op inzage in zijn/haar dossier. Indien de medewerker gebruik maakt van dit recht, zullen de hiermee verband houdende kosten in rekening worden gebracht bij Opdrachtgever. Opdrachtgever kan slechts inzage in het dossier verkrijgen, indien hij deze bevoegdheid ontleent aan een schriftelijke specifiek, voor de betreffende situatie verleende machtiging van de werknemer, dan wel aan een wettelijke regeling.

Artikel 9. Intellectuele eigendom.

Opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis alsook de door uitvoering van de werkzaamheden ontwikkelde (digitale) hulpmiddelen en/of processen voor andere doeleinden te gebruiken alsook voor andere opdrachtgevers te gebruiken voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 10. Opzegging.

  1. De overeenkomst kan tussentijds schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van één (1) maand.
  2. Indien een Overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, wordt deze na het verstrijken van de periode waarvoor deze is aangegaan telkens automatisch met eenzelfde periode verlengd, tenzij de Overeenkomst tijdig is opgezegd. Een Overeenkomst voor een bepaalde tijd kan niet tussentijds worden opgezegd, tenzij opdrachtnemer daarmee uitdrukkelijk mee instemt.
  3. Overname, fusie, verzelfstandiging c.q. privatisering van een partij vormt geen reden voor tussentijdse opzegging van een Overeenkomst.

Artikel 11. Ontbinding van de overeenkomst.

  1. Een Overeenkomst kan door Opdrachtnemer zonder rechterlijke tussenkomst met onmiddellijke ingang bij aangetekend schrijven worden ontbonden, zonder dat Opdrachtgever ter zake aanspraak op enige schadevergoeding kan maken, indien:
  • Opdrachtgever vrijwillig of gedwongen in liquidatie treedt, ten aanzien van hem surséance van betaling of faillissement wordt aangevraagd, hij in surséance van betaling of faillissement geraakt of in een redelijkerwijs vergelijkbare situatie komt te verkeren, daaronder begrepen de situatie dat hij zeggenschap verliest over een substantieel deel van zijn vermogen of dat hij zijn onderneming staakt;
  • Sprake is van toerekenbare tekortkomingen in de nakoming van enige verplichting in het kader van de Overeenkomst aan de zijde van Opdrachtgever en deze een redelijke termijn om alsnog aan die verplichting te voldoen ongebruikt laat;
  • Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen door de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is;
  • Indien van toepassing: Opdrachtgever in verzuim is ten aanzien van zijn verplichting zorg te dragen voor instemming van de ondernemingsraad of het medezeggenschapsorgaan van Opdrachtgever op grond van art. 28 Wet op de Ondernemingsraden.
  1. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar

Artikel 12. Betaling.

      1. Opdrachtnemer zal het verschuldigde bedrag maandelijks, na afloop van de              kalendermaand factureren door toezending van een deugdelijk                                    gespecificeerde factuur. De werkzaamheden van opdrachtnemer worden in              beginsel verricht op basis van een uurtarief.

       2. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen zal het honorarium              worden berekend aan de hand van het aantal  gewerkte uren                                          vermenigvuldigd met periodiek door opdrachtnemer vast te stellen                              uurtarieven.

  1. Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum, op een door opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd.
  2. In geval van overschrijding van de betalingstermijn verkeert opdrachtgever zonder nadeel ingebrekestelling in verzuim en is hij over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 2,5 procent per maand.
  3. Opdrachtgever dient binnen 15 dagen na de factuurdatum tegen een factuur/declaratie te protesteren bij opdrachtnemer, bij gebreke waarvan het recht vervalt om te protesteren en de betaling op te schorten, alsmede het instellen van een vordering jegens opdrachtnemer. In geval van verschil van mening over een onderdeel van een factuur, is opdrachtgever onverminderd gehouden tot betaling van het niet betwiste deel.
  4. Indien een factuur niet tijdig wordt voldaan kan opdrachtnemer, na de opdrachtgever hiervan schriftelijk op de hoogte te hebben gesteld, de werkzaamheden opschorten. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze opschorting van werkzaamheden
  5. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever zullen de verplichtingen van de opdrachtgever jegens opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn.
  6. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan zelfs al vermeldt de opdrachtgever, dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
  7. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die opdrachtnemer maakt wegens niet-nakoming van enige verplichting uit hoofde van de Overeenkomst door Opdrachtgever, zullen ten laste komen van Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten bedragen minimaal 10% van het te incasseren bedrag met een minimum van Euro 200,-.

Artikel 13. Informatie

  1. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het steeds tijdig verstrekken van alle voor de uitvoering en/of facturering van de dienstverlening benodigde informatie aan Opdrachtnemer. De hiermee verband houdende stukken, die door Opdrachtgever worden afgegeven, blijven eigendom van Opdrachtgever.
  2. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer redelijkerwijs aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig worden verstrekt. Daaronder wordt begrepen door derden opgestelde rapporten ten aanzien van een risico-inventarisatie en – evaluatie (RIE) en een preventief medisch onderzoek (PMO) / PAGO.
  3. Indien door Opdrachtgever niet, niet tijdig, niet juist of onvolledig wordt voldaan aan een of meer van de in dit artikel opgenomen verplichtingen, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen. Voorts komen alle financiële en andere gevolgen geheel voor rekening en risico van Opdrachtgever, ook in het geval opdrachtnemer in verband daarmee te kort schiet in de nakoming van haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst.

Artikel 14. Aansprakelijkheid.

  1. Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade die rechtstreeks en uitsluitend het gevolg is van haar schuld.
  2. Ondanks wederzijdse inspanningen van Opdrachtnemer en Opdrachtgever kan Opdrachtnemer nimmer garanderen, dat een door Opdrachtgever gewenst of door Opdrachtnemer verwacht resultaat bereikt zal worden. Opdrachtnemer aanvaardt te dien aanzien dan ook geen aansprakelijkheid.
  3. In geval van mondelinge of telefonische informatie, verzoeken of anderszins, zowel van Opdrachtgever als van Opdrachtnemer, aanvaardt Opdrachtnemer geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van misverstanden, dan wel onjuist overgekomen informatie. Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle hieruit redelijkerwijs voortvloeiende kosten.
  4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, welke is ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van de door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
  5. Indien Opdrachtnemer volgens Opdrachtgever toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van haar verplichtingen, kan Opdrachtnemer slechts aansprakelijk worden gesteld wanneer zij door Opdrachtgever binnen een redelijke termijn in de gelegenheid is gesteld de verplichtingen na te komen en Opdrachtnemer desondanks nalatig is geweest.
  6. AIs binnen de looptijd van de Overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn is overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient Opdrachtgever Opdrachtnemer derhalve schriftelijk in gebreke te stellen en daarbij een redelijke termijn voor zuivering van de tekortkoming in de nakoming te stellen. Eerst na het verstrijken van deze redelijke termijn zal Opdrachtnemer in verzuim kunnen verkeren.
  7. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in het geval van een individuele opdracht beperkt tot het bedrag van de betreffende factuur met een maximum van € 2.500,- per gebeurtenis, tenzij de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van Opdrachtnemer.
  8. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in het geval van een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden beperkt tot het over de laatste zes maanden aan Opdrachtgever voor de door opdrachtnemer verleende diensten in rekening gebrachte bedrag met een maximum van € 12.500,- per gebeurtenis, tenzij de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van Opdrachtnemer.
  9. Opdrachtnemer is te allen tijde (ook in de in leden 7 en 8 omschreven situaties) slechts aansprakelijk voor door Opdrachtgever geleden schade indien en voor zover deze aansprakelijkheid door haar verzekeraar wordt gedekt.
  10. Iedere aanspraak van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer vervalt wanneer de Opdrachtgever deze aansprakelijkstelling niet schriftelijk en gemotiveerd heeft ingediend bij Opdrachtnemer binnen drie maanden nadat hij de feiten waarop de aansprakelijkheid is gebaseerd, constateerde of redelijkerwijze had kunnen constateren
  11. De opdrachtgever is vrij om het advies van Betuws Verzuim Advies op te volgen, gedeeltelijk op te volgen dan wel niet op te volgen. Ook kan de opdrachtgever een deskundigen oordeel aanvragen bij het UWV. Een afwijkend deskundigen oordeel geeft geen reden tot wijziging van de overeengekomen afspraken tussen opdrachtgever en Betuws Verzuim Advies.
  12. Het overnemen, niet overnemen of het gedeeltelijk overnemen van het advies van Betuws Verzuim Advies ontslaat opdrachtgever niet van de verplichting om de afgesproken prijs te betalen voor het geleverde advies.
  13. Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten voortvloeien uit maatregelen die redelijkerwijs nodig zijn om het onmiddellijk dreigend gevaar van zuivere vermogenswaarde af te wenden.
  14. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder maar niet gelimiteerd tot gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

Artikel 15. Overmacht.

  1. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te komen.
  2. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer haar verbintenis had moeten nakomen.
  3. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichting door opdrachtnemer niet mogelijk is langer duurt dan twee maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
  4. Indien opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, heeft zij het recht het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.

Artikel 16. Toepasselijk recht.

Met uitsluiting van verdragen waarvan uitsluiting is toegestaan, is op elke overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever het Nederlandse recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of wanneer opdrachtgever in het buitenland woont of is gevestigd. Geschillen worden voorgelegd aan de bevoegd rechter van de Rechtbank Gelderland, tenzij opdrachtnemer ervoor kiest de zaak aanhangig te maken voor de recht van de woon- of vestigingsplaats van opdrachtgever of andere ingevolge de wet relatief bevoegde recht.

Artikel 17. Wijziging van de voorwaarden.

Opdrachtnemer is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreden. Opdrachtnemer zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan de opdrachtgever toezenden. Indien geen tijdstip van inwerkingtreden is medegedeeld treden wijzigingen jegens de opdrachtgever in werking binnen 14 dagen na toezending van de gewijzigde algemene voorwaarden.

Scroll to Top